מהו CBT?

CBT Cognitive Behavioral Therapy) -טיפול קוגניטיבי התנהגותי אפקטיבי, ממוקד וקצר מועד.

CBT היא שיטת טיפול מסוג פסיכותרפיה המטפלת בקשיים ואתגרים. היא מגבירה את החוסן הרגשי ואת תחושת האושר על ידי שינוי רגשות, התנהגויות ומחשבות.

שיטת ה-CBT מבוססת על הרעיון כי מחשבות ותפיסות משפיעות על התנהגות. ועל כן, היא מתמקדת במתן פתרונות המעודדים את המטופל להתמודד עם מחשבות לא רציונליות או לא מקדמות ולשנות דפוסים מעכבים של התנהגות.

מטרתו של טיפול ה- CBT היא לזהות מחשבות מעכבות אלו ולהעריך אם הן תיאור מדויק של המציאות, אם הן אינן כאלו בונים במסגרת הטיפול אסטרטגיות התנהגותיות על מנת להתגבר עליהן.

שיטת הטיפול מתבססת על למידת האווירה והמסגרת בה גדל המטופל בתקופת הילדות וזאת על מנת לחשוף את הטריגרים הגורמים לקונפליקט או לקושי .

המחקרים בנושאי הטיפול מראים כי פרקטיקת הטיפול של ה CBT יכולה להועיל במקרים רבים ומגוונים, כגון: הפרעת דיכאון והפרעות חרדה, הפרעות אכילה, דחק פוסט-טראומטי, הפרעות אובססיביות ועוד.

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מכוון לשינוי דפוסי מחשבה אשר משפיעים על התנהגותנו בין אם אנו מודעים להם או לא, על מנת שנוכל להתמודד עם הקשיים שלנו ולחתור בצורה יעילה להשגת המטרות שלנו.

מייסד שיטת ה-CBT הוא פסיכיאטר בשם אהרון בק, אדם אשר עסק בפסיכואנליזה עד שהבחין בשכיחותם של דיאלוגים פנימיים בקרב לקוחותיו והבין כמה חזק יכול להיות הקשר בין מחשבות ורגשות .

בק התאים את הטיפול עליו התאמן כך שיעזור לזהות, להבין ולהתמודד בחיי היום יום עם מחשבות מלאות הרגש העולות בצורה אוטומטית. בק מצא כי השילוב של טיפול קוגניטיבי וטכניקות התנהגותיות מפיק את התוצאות הטובות ביותר עבור מטופליו.

טיפול ה- CBT מתאים לאנשים בכל הגילאים כולל ילדים מתבגרים ומבוגרים.